I den här lektionen får ni arbeta med frågan om vad som är sopor och om man kan slänga ätbar mat. Lektionen består av en del som ni kan arbeta med i lektionssalen och en del som ni gör i köket.

I lektionssal

Mål

Målet med lektionen är att väcka intresse för hållbar utveckling. När ni har arbetat med lektionen ska ni förstå skillnaden mellan mat och sopor, kunna hushålla med råvaror och skapa måltider.

Vad är problemet?

Problemet formulerar ni tillsammans efter att ni tittat på filmen och inspirationsbilderna. 

Film

Inled lektionen med att titta på filmen Matsvinn.

Prata om: Vad handlar filmen om, vilket problem beskrivs och vilket budskap har den?

Inspirationsbilder

Titta på inspirationsbilderna och diskutera frågorna.

 

Diskutera: Hur kommer det sig att vi köper mat och sen slänger den?

 

Diskutera: Vad slängdes då och vad slängs nu? Måste vi slänga så mycket?

Diskutera: Vad är det för skillnad mellan onödigt och oundvikligt matavfall?

Diskutera: Vad skulle man kunna göra för pengarna?

 

Diskutera: Hur kommer det sig att maten är orättvist fördelad?

Ta ställning!

Nu får ni fortsätta lektionen med att reflektera vidare kring sopor och mat.

Heta stolen

Med den här värderingsövningen får ni prata och fundera kring mat, miljö och hållbar utveckling. Det handlar inte om att komma fram till ett rätt svar, man får tycka vad man vill.

Så här går det till: 

Gruppen sitter på stolar i en ring. Läraren läser upp ett påstående. Om man instämmer reser man sig upp och byter stol med någon annan som också har den åsikten.

Genom att sitta kvar på stolen kan man markera två saker; antingen instämmer man inte i påståendet eller också sätter man armarna i kors och visar att man behöver betänketid. Det bör finnas en extra stol som man kan flytta till om man är ensam om en åsikt.

Påståenden:

  • Jag öser på mat på tallriken och slänger det jag inte orkar äta.
  • Jag vill bara äta fräsch mat – jag slänger alla skrumpna potatisar.
  • Jag slänger inte mat i onödan och lagar soppa av skrumpna potatisar.
  • Jag slänger mat – vad jag gör spelar ingen roll för världen.
  • Jag gör hellre något roligare för pengarna än köper mat som jag slänger.
  • Jag slänger inte mat som går att äta och sparar på så sätt både pengar och miljö.

Vad kan jag göra?

Den här delen av lektionen avslutas med att du får reflektera lite på egen hand.

Skriv ner vad du kan, vill och ska göra – en aktiv handling – som bidrar till att göra världen lite bättre!

Tänk på att allt är bättre än ingenting, till exempel att äta upp maten på tallriken eller berätta för någon om hur viktigt det är att inte slänga mat. Tillsammans kan man förändra världen.

Exit ticket

          • Nådde vi målet? 
          • Vad har du lärt dig?
          • Har du lärt dig något nytt?

Nu kan ni gå vidare och arbeta med nästa del i lektionen - i köket

I köket

Start

Er lärare kommer att ha förberett med råvaror, förpackningar och sedlar. Observera vad er lärare gör och diskutera:

                        • Vad är sopor?
                        • Kan man slänga pengar?
                        • Kan man slänga ätbar mat?
                        • Vad kan man göra istället?
                        • När blir maten sopor?
                        • Kan sopor vara en resurs? 

Utmaningen - Soppan

Utmaningen i den här lektionen är att förstå grunderna för matlagning, hantera potatis och purjolök samt välja tillbehör till soppan. Du får träna på att lyssna, läsa, samarbeta, välja, skala, rensa, skära, koka, sjuda och servera. Soppan är en grunduppgift med fokus på hantverket. Ta vara på allt som är ätbart när du lagar mat.

Dags att börja laga mat - gå vidare till receptet för Soppan.

Exit ticket

  • Nådde vi målet?
  • Vad har du lärt dig?
  • Har du lärt dig något nytt?

Ladda ner lektionen som pdf.

Publicerad: 2018-05-25