I den här lektionen får ni bland annat arbeta med hur man kan laga och äta hållbar mat. Lektionen består av en del som ni kan arbeta med i lektionssalen och en del som ni gör i köket
Årskurs: 4-9
Ämne: Hem- och konsumentkunskap
Tidsåtgång: Ca 120 minuter
Förberedelse (för delen som utförs i köket): Rensa kylskåpet på rester och komplettera eventuellt med nya råvaror.
Ord och begrepp: Hållbar utveckling, ekologiskt fotavtryck, sopor, hushålla, råvaror, skala rensa, skära, koka, sjuda, servera.
Målet med lektionen är att väcka intresse för hållbar utveckling och att kunna göra en hållbar måltid av det som redan finns i kylskåpet genom att anpassa råvaror och mängder.
Problemet formulerar ni tillsammans efter att ni tittat på filmen och inspirationsbilderna.
Film
Inled lektionen med att titta på filmen Hållbar mat.
Prata om: Vad handlar filmen om, vilket problem beskrivs och vilket budskap har den?
Inspirationsbilder
Titta på inspirationsbilderna och diskutera frågorna.
Diskutera: Varför är det skillnad i klimatutsläpp mellan kött och vegetabilier?
Diskutera: Hur skiljer sig vattenåtgång vid produktion av olika livsmedel?
Diskutera: Kan man åka mer bil om man slänger mindre mat?
Ta ställning!
Behov eller begär
Varför äter du mat? Idag handlar mat om så mycket mer än om mat för dagen. Det är mycket prat om att mat ska vara god. Men vad är god mat? Måste mat alltid smaka gott? Mat kan vara status, makt, tröst och förströelse.
Låt eleverna reflektera över skillnaden mellan behov och begär (kött, godis, glass etc). Nedan finns två spalter: ”Det här vill jag ha” och ”Det här behöver jag”. Diskutera vad som hamnat i vilken spalt. Var ifrågasättande men inte värderande.
Det här vill jag ha |
Det här behöver jag |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
När du är klar med tabellen, gå vidare och diskutera med en kompis:
Diskutera i helklass:
Uppmana eleverna att skriva ner en ny aktiv handling som bidrar till hållbar utveckling.
Tänk på att allt är bättre än ingenting, till exempel att äta vegetariskt en gång i veckan. Tillsammans kan man förändra världen.
Sant eller falskt om maten
Här kan du dela ut gröna och röda papper – grönt för sant och rött för falskt. Låt eleverna svara genom att sätta upp en färg. Diskutera hur svaren fördelas utan att värdera.
Nu kan ni gå vidare och arbeta med nästa del i lektionen - i köket.
Idag ska vi göra som Kajsa Warg (man tager vad man haver) – ta vad vi har och laga mat. Som lärare har du förberett genom att du har rensat kylskåpet på rester och eventuellt kompletterat med nya råvaror.
Diskutera i helklass
Uppgift i grupp
Låt eleverna skriva en inköpslista och göra fiktiva inköp om de vill komplettera med något du inte ställt fram men som finns i skafferiet.
Grytan är en kreativ uppgift som handlar om att ta tillvara vad som finns i kylen. Tanken är att eleverna ska laga en kött- och rotfruktsgryta där en del av köttet ersätts med andra järn- och proteinrika livsmedel. Det går att utesluta köttfärsen helt, då är det den största mängden bönor som gäller (i receptet).
Utgångspunkt för klimatsmart ätande är minst en vegetarisk dag i veckan, men eleverna får även lära sig att man kan ersätta en del köttfärs med linser och bönor. Detta ger också ekonomisk möjlighet att satsa på en bättre köttfärskvalitet, till exempel ekologisk. Utmaningen kan gärna byggas ut med olika råvaror och dilemman. Var noga med att diskutera och ta fram klimatsmarta tillbehör, till exempel korngryn, dinkel, matvete, bulgur och couscous.
Till utmaningen hör även att fixa en efterrätt av skruttig frukt. Efterrätten är en grunduppgift, som även tar tillvara elevernas kreativitet och bland annat ställer frågan om allt måste vara perfekt för att kunna ätas. Vad kan man göra med det som blivit defekt? Utmaningen inleds med en skål med frukter av blandad kvalitet.
Dags att börja laga mat - gå vidare till receptet för Grytan.
Dags att göra efterrätt - gå vidare till receptet för efterrätten.
Exit ticket
Publicerad: 2018-05-25