Coop är Sveriges mest hållbara matkedja

Coop utses för andra året i rad till den hållbaraste matkedjan samtidigt som Änglamark rankas som Sveriges mest hållbara varumärke inom mat och dryck. Det står klart när Nordens största oberoende varumärkesstudie med fokus på hållbarhet, Sustainable Brand Index, presenterade 2019 års ranking.

Coop utses för andra året i rad till Sveriges hållbaraste matkedja. Sedan starten av Sustainable Brand Index 2011 har Coop legat bland de fem topprankade varumärkena och har vunnit totalrankingen 2018, 2012 och 2011. I år blev det en fjärdeplats för Coop i totalrankingen.

Änglamark rankas som det mest hållbara varumärket inom mat och dryck och placerar sig dessutom på andra plats i den totala rankingen som tas hem av Ikea. Änglamark utsågs tidigare i år till Sveriges grönaste varumärke för åttonde året i rad i rankingen Sveriges grönaste varumärke.


Om undersökningen
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts varje år sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden och Nederländerna. 18600 i Sverige, 7700 i Norge, 7400 i Danmark, 10300 i Finland och 6000 i Nederländerna. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019
.

Publicerad: 2019-04-12