Coop hyllar de medlemmar som handlar mest hållbara varor runtom i landet. Vinnarna har alla minst 80 procent hållbarhetsmärkta varor i sina kundkorgar.
Coop har under året vunnit flera priser för sitt hållbarhetsarbete. Sustainable Brand Index utsåg Coop till Sveriges hållbaraste varumärke 2018 och både Coop och Änglamark som Sveriges grönaste varumärken. Nu vill Coop hylla de medlemmar som handlar allra mest hållbart.
– Många av Coops hållbarhetsinitiativ kommer från våra medlemmar. De driver oss framåt och det är därför väldigt roligt att vi kan ge tillbaka genom att uppmärksamma de som gör skillnad med sin konsumtion i vardagen, säger Charlotta Szczepanowski, chef hållbarhet & kvalitet på Coop.
Coop har analyserat köpen av varor som har en hållbarhetsmärkning från tredje part. För livsmedel kan det till exempel vara KRAV, Fairtrade och/eller Från Sverige och för hushållsprodukter som diskmedel och tvättmedel är det miljömärkningar som till exempel Svanen eller Bra Miljöval.
Coop har sedan utsett en vinnare per län plus en nationell vinnare från Coops näthandel. Vinnarna har uppmärksammats i sin lokala Coopbutik, där de belönats med en matkasse fylld med varor från Coops varumärke Änglamark.
Gemensamt för vinnarna är att de sätter ekologiskt och hållbart främst – samtliga har 80 procent eller mer hållbara varor i kundkorgen. Vinnarnas andel är därmed högt över genomsnittet för resten av Coops kunder, som ligger på 28 procent hållbara varor.
Publicerad: 2018-11-29